TY - JOUR ID - 111153 TI - ریزشبکه روی کشتی:کنترل فرکانس-بار ریزشبکه با در نظر گرفتن انرژی امواج دریا به وسیله کنترل‌کننده پیش‌بین مدل بهینه‌شده JO - نشریه انرژی های تجدیدپذیر و نو JA - JRENEW LA - fa SN - 2423-4931 AU - امیری, فرهاد AU - مرادی, محمدحسن AD - دانشجوی دکترا، مهندسی برق، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران AD - استاد، مهندسی برق، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 8 IS - 1 SP - 78 EP - 90 KW - ریزشبکه روی کشتی KW - کنترل پیش بین KW - منابع ذخیره انرژی KW - الگوریتم ازدحام ذرات مبتنی بر دیوانگی KW - کنترل بار-فرکانس DO - N2 - کنترل بار-فرکانس یکی از موضوعات مهم در کنترل ریز شبکه‌هایی است که به ‌صورت مستقل از شبکه اصلی بهره‌برداری می‌شوند. در این مقاله به مسئله کنترل بار-فرکانس در ریزشبکه روی کشتی پرداخته شده است: منابعی مانند باتری و چرخ طیار به عنوان منابع کنترل پذیر در مسئله کنترل بار فرکانس در نظر گرفته شده اند و از کنترل کننده پیش بین مدل به عنوان کنترل کننده برای طراحی سیستم کنترل بار-فرکانس به کار برده شده است. پارامترهای وزن کنترل کننده پیش بین مدل که نقش اساسی در تعیین عملکرد این کنترل کننده دارند به وسیله الگوریتم ازدحام ذرات مبتنی بر دیوانگی بهینه شده است. استفاده از الگوریتم پیشنهادی سبب افزایش سرعت همگرایی شده است. نتایج کنترل‌کننده پیشنهادی، در چند سناریو مختلف و با در نظر گرفتن عدم قطعیت پارامترها با کنترل‌کننده‌های تناسبی-انتگرالی فازی نوع یک و دو چند هدفه بهینه شده با الگوریتم سیاه چاله، کنترل کننده تناسبی-انتگرالی فازی و کنترل کننده تناسبی-انتگرالی زیگلر-نیکولز مقایسه شده است. موثر بودن روش پیشنهادی از لحاظ سرعت پاسخ و کاهش فراجهش و فروجهش و مقاوم در برابر عدم قطعیت پارامترها نشان داده شده است. کنترل کننده پیشنهادی سرعت پاسخ سریعتری نسبت به سایر روشهای کنترلی مرسوم داشته است و تقریبا سرعت پاسخ به نوسانات را 7% بهبود یافته است، همچنین کنترل کننده پیشنهادی در کاهش فراجهش و کاهش فروجهش عملکرد بهتری داشته است و از لحاظ کاهش فراجهش و کاهش فروجهش نوسانات نزدیک به 5% بهبود داشته است. شبیه‌سازی درنرم افزار متلب (سیمولینک) انجام شده است. UR - https://www.jrenew.ir/article_111153.html L1 - https://www.jrenew.ir/article_111153_d26f845ead1ff8b2e77765f2993a4282.pdf ER -