@article { author = {Amiri, Farhad and Moradi, Mohammad Hassan}, title = {Microgrid on the ship: load Frequency- control of the microgrid, taking into account the Sea Wave energy by the optimized model predictive controller}, journal = {Journal of Renewable and New Energy}, volume = {8}, number = {1}, pages = {78-90}, year = {2021}, publisher = {Iranian Society of Heating Refrigeration Air Conditioning Engineers (IRSHRAE)}, issn = {2423-4931}, eissn = {2676-2994}, doi = {}, abstract = {Load-frequency control is among the important concerns in controlling microgrids, which are operated independently of the main grid. In this paper, load-frequency control in microgrids on ships is studied. Resources such as batteries and flywheels are considered controllable resources in load-frequency control. Besides, the model predictive control is used as the controller to design a load-frequency control system. The model predictive control weight parameters, which play a substantial role in determining the performance of this controller, are optimized using the craziness-based particle swarm optimization algorithm. The proposed algorithm accelerates convergence. The results of the proposed controller are compared under several different scenarios considering the uncertainty of parameters using Multi-Objective Fuzzy Type 1 PI and Multi-Objective interval Fuzzy Type 2 PI controllers, which are optimized by the black hole algorithm, the fuzzy proportional integral controllers, and Ziegler–Nichols proportional integral controllers. The effectiveness of the proposed method with regard to the response speed, the decrease in overshoot and undershoot, and robustness against the parameter uncertainties is indicated. The proposed controller responds faster than the other conventional control methods and accelerates the process of responding to oscillations by 7%. In addition, the proposed controller performs better in reducing overshoot and reducing undershoot and it shows a 5% improvement with regard to the decrease in overshoot and undershoot in the oscillations. Simulations are also carried out in MATLAB (Simulink).}, keywords = {Microgrid on the Ship,Model predictive Control,Energy Saving Resources,Craziness-based particle swarm optimization,Load Frequency Control}, title_fa = {ریزشبکه روی کشتی:کنترل فرکانس-بار ریزشبکه با در نظر گرفتن انرژی امواج دریا به وسیله کنترل‌کننده پیش‌بین مدل بهینه‌شده}, abstract_fa = {کنترل بار-فرکانس یکی از موضوعات مهم در کنترل ریز شبکه‌هایی است که به ‌صورت مستقل از شبکه اصلی بهره‌برداری می‌شوند. در این مقاله به مسئله کنترل بار-فرکانس در ریزشبکه روی کشتی پرداخته شده است: منابعی مانند باتری و چرخ طیار به عنوان منابع کنترل پذیر در مسئله کنترل بار فرکانس در نظر گرفته شده اند و از کنترل کننده پیش بین مدل به عنوان کنترل کننده برای طراحی سیستم کنترل بار-فرکانس به کار برده شده است. پارامترهای وزن کنترل کننده پیش بین مدل که نقش اساسی در تعیین عملکرد این کنترل کننده دارند به وسیله الگوریتم ازدحام ذرات مبتنی بر دیوانگی بهینه شده است. استفاده از الگوریتم پیشنهادی سبب افزایش سرعت همگرایی شده است. نتایج کنترل‌کننده پیشنهادی، در چند سناریو مختلف و با در نظر گرفتن عدم قطعیت پارامترها با کنترل‌کننده‌های تناسبی-انتگرالی فازی نوع یک و دو چند هدفه بهینه شده با الگوریتم سیاه چاله، کنترل کننده تناسبی-انتگرالی فازی و کنترل کننده تناسبی-انتگرالی زیگلر-نیکولز مقایسه شده است. موثر بودن روش پیشنهادی از لحاظ سرعت پاسخ و کاهش فراجهش و فروجهش و مقاوم در برابر عدم قطعیت پارامترها نشان داده شده است. کنترل کننده پیشنهادی سرعت پاسخ سریعتری نسبت به سایر روشهای کنترلی مرسوم داشته است و تقریبا سرعت پاسخ به نوسانات را 7% بهبود یافته است، همچنین کنترل کننده پیشنهادی در کاهش فراجهش و کاهش فروجهش عملکرد بهتری داشته است و از لحاظ کاهش فراجهش و کاهش فروجهش نوسانات نزدیک به 5% بهبود داشته است. شبیه‌سازی درنرم افزار متلب (سیمولینک) انجام شده است.}, keywords_fa = {ریزشبکه روی کشتی,کنترل پیش بین,منابع ذخیره انرژی,الگوریتم ازدحام ذرات مبتنی بر دیوانگی,کنترل بار-فرکانس}, url = {https://www.jrenew.ir/article_111153.html}, eprint = {https://www.jrenew.ir/article_111153_d26f845ead1ff8b2e77765f2993a4282.pdf} }